فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیهکنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصرالهینسب محصول سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که شامگاه چهارشنبه 7 شهریور ماه 1403 در سینما بهمن زنجان اکران مردمی انجام شد.
بابک خواجه پاشا کارگردان فیلم «در آغوش درخت» در حاشیه اکران مردمی این فیلم درباره زوایای مختلف ساخت آن گفت: دیدن مشکلات از زاویه دید کودکان و واکاوی آن هدف اصلی فیلم سینمایی «در آغوش درخت» است؛ در واقع این فیلم روایت چند روز از زندگی زن و شوهری در آستانه جدایی است؛ زن و شوهری که اگرچه در ابتدا به نظر میرسد متعلق به ۲ دنیای متفاوت هستند اما بزرگترین مشکلشان در عدم درک یکدیگر و مسدود شدن پلهای ارتباطیشان است بطوری که اساسا حرف و سخن هم را نمیشنوند.
خواجه پاشا در توضیح بیشتر مووضوع این فیلم گفت: این زوج یک نمونه از هزاران زوج ایرانی هستند که انگار یاد نگرفتهاند با هم حرف بزنند و مسایل فی مابینشان را با گفتوگو در کانون خانواده حل کنند؛ آنها در حالی تصمیم میگیرند که از یکدیگر طلاق گرفته و ۲ پسرشان را از هم جدا کنند تا هرکدام با یکی از آنها زندگی کنند که از قدرت و توان ارتباطی این ۲ فرزند غافل هستند.
وی با اشاره به اینکه ساخت فیلم با مضمون خانواده ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: من در آینده با مضمون خانواده فیلمهایی خواهم ساخت چون فرهنگ و سیاست در درون خانواده شکل میگیرد و اگر این شکلگیری درست اتفاق نیافتد؛ قطعا مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد.
خواجه پاشا با اشاره به اینکه متاسفانه جامعه از سیاهنمایی و فیلمهای بیبنیه و بیاصالت که پیوست به هویت غربی دارند و تاثیرشان از مدیاست، پُر شده است، مطرح کرد: ما نباید از آثاری که تصور میکنیم نزدیک به سینمای شاعرانه فرانسه و یا سیاسی تلخ است و افراد دروغکی از آن تعریف میکنند، بازی بخوریم، چراکه عادت میکنیم و پس از آن فقط تلخی را میبینیم.
وی با اشاره به تاثیرگذاری فیلم نامه در تولیدات گفت: فیلمنامه مهمترین اصل در تولیدات مختلف است و اگر فیلمنامه مناسب نباشد؛ اجراها و تولیدات مناسب نخواهد بود، گفت: شاید برگزاری کارگاههای خوب و وجود فیلم نامههای بکر موجب تولیدات مناسبی خواهد شد.
وی در ارتباط با فیلم های تهیه شده در پلتفرمهای خانگی نیز گفت: سینما باید در سبد خانوار قرار گیرد؛ و رقابت بین پلتفرمها باید سازنده باشد و سینما نباید در این رقابت ببازد.
وی تصریح کرد: به نظر من مضامین موجود در سینما موجب این رقابت و نابرابری آن شده است که نباید اینطور باشد.
وی در ارتباط با تولیدات فیلم سینمایی در حوزه دفاع مقدس نیز گفت: در حوزه دفاع مقدس تولیدات زیادی داشتیم؛ اما این موضوع با ماندگاری آن فرق دارد؛ یعنی عدم وجود فیلمنامه قوی موجب شده است که فیلم ها زیاد ماندگار نباشد.