در دومین رویداد هنری «زیتون زخم خورده» مطرح شد؛

برای خلاقیت در طراحی پوستر باید بلد باشیم که قصه بگوییم

برای خلاقیت در طراحی پوستر باید بلد باشیم که قصه بگوییم
هنرمند گرافیست گفت: اگر از ابرقصه‌ها استفاده می‌کنیم بایستی برای رساندن پیامی مثل فریاد مظلومیت مردم غزه از ابرقصه‌هایی استفاده کنیم که بین عموم مردم جهان شناخته شده باشد تا به پیام‌ها در عرصۀ بین‌المللی ضربه نزنیم.
يکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹
کد خبر :  ۳۵۱۴۱۴

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری زنجان، مجتبی مجلسی در دومین رویداد هنری «زیتون زخم خورده» زنجان اظهار کرد: هنر گرافیک در دهه ۵۰ و حتی دهه ۶۰، قرائت ویژه‌ و متفاوتی داشت که باید به آن بپردازیم. این هنر چون زیر سایه نقاشی متولد شد و رشد یافته است، هویت و زبان و ادبیات خاص خودش را دیر به دست آورد.

مجلسی با اشاره به اینکه گرافیک بستری‌ است که بسیار سریع، صریح، به‌موقع و با زبان عامه‌فهم با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند، اضافه کرد: برخلاف نقاشی که تولید آن نمی‌تواند سرعت داشته باشد، زبانش برای بیان پیام، الکن است و تولید و تکثیر آن هزینه و انرژی بسیاری می‌طلبد.

وی با بیان اینکه ما باید حتماً پیامی در هنر گرافیک داشته باشیم و آن پیام را به‌خوبی برای مخاطب به تصویر بکشیم، افزود: بیشتر آثار گرافیکی که حتی امروزه آنها را زیاد می‌بینیم، آثاری هستند که ممکن است وجود پیام در آنها نقش پررنگی نداشته‌ باشد و بیشتر نوعی هنر گالری‌زده و در واقع هنری‌ است که فقط از لحاظ مبانی و ترکیب‌بندی، مخاطب خاص دارد و از داخل گالری‌ها بیرون نمی‌آید؛ در عین حال نیز این‌گونه نیست که با عموم مردم ارتباط برقرار کند و به مخاطب پیام خاصی بدهد.

مجتبی مجلسی افزود: گرافیک انقلاب در جای درست این هنر ایستاد و قرار است پیامی به مخاطب بدهد، با مردم ارتباط برقرار می‌کند و مورد پسند آنهاست، به آن واکنش نشان می‌دهند و همین کنش و واکنش‌ها نشانگر آن است که هنر گرافیک انقلاب در جای درستی ایستاده و رسالت خود را به درستی انجام می‌دهد.

هنرمند گرافیست کشور؛ با اشاره به اینکه گرافیک یک ابزار است و با توجه به نیاز مردم می‌تواند قوت و ضعف بگیرد، اضافه کرد: در حال حاضر هنر گرافیک بسیار دشوارتر از گذشته است چون یک انسان معاصر در یک روز عمرش به اندازه تمام طول عمر یک انسان قرن ١٨ تصویر می‌بیند و این حجم از آلودگی بصری کار را برای یک طراح گرافیک دشوار می‌کند. و ادامه داد: هر اتفاق اجتماعی که رخ می‌دهد و هر زمان که جامعه بین خودش و مخاطب احساس نیاز به ارتباط پیدا می‌کند، گرافیک حضور پررنگی خواهد داشت و این باعث شده که ما در هنر گرافیک نه تنها پسرفتی نداشته باشیم، بلکه هر سال شاهد نوعی شگفتی باشیم.

وی تصریح کرد: پوستر نسبتی با حقیقت محض ندارد، در واقع پوستر بازنمایی حقیقت است نه اطلاعات و مواد خام. هر موقع دیدید در پوستر پیامتان فقط شامل اطلاعات است و به اصطلاح حامل قصه نیست بدانید پوستر طراحی نکرده‌اید.

مجلسی با بیان اینکه در طراحی پوستر باید بلد باشیم که قصه بگوییم و خلاقیت به خرج دهیم؛ گفت: چون گرافیست آرتیست نیست و خالق یک ابزار رسانه است و در رسانه قصه حرف اول را می زند. با قصه می‌توان آشوبی به پا کرده یا آشوبی را خاموش کرد.

وی افزود: اگر از ابرقصه‌ها استفاده می‌کنیم بایستی برای رساندن پیامی مثل فریاد مظلومیت مردم غزه از ابرقصه‌هایی استفاده کنیم که بین عموم مردم جهان شناخته شده باشد تا به پیام‌ها در عرصۀ بین‌المللی ضربه نزنیم.

ارسال نظر